I-Ceria KWSP : Kemudahan Pengeluaran Wang KWSP Yang Terakhir RM10,000 Secara One-Off

Kuala Lumpur : Seorang ahli parlimen telah memberikan cadangan kepada kerajaan untuk melaksanakan pengeluaran wang Kumpulan Wang Simpananan Pekerja (KWSP) yang terakhir iaitu melalui I-Ceria .


Melalui kenyataan Datuk Seri Mohd Salim Sharif di Dewan Rakyat telah mengatakan bahawa terdapat keperluan yang mendesak sehingga segelintir rakyat Malaysia menggunakan duit persaraan mereka untuk meneruskan kelangsungan hidup disebabkan.

Menurutnya juga tuntutan ini bukanlah hanya memberikan kembimbangan kepada kerajaan bagi simpanan hari tua tetapi tuntutan saya juga ini bukanlah menafikan fakta 20 peratus daripada pencarum KWSP yang tidak mempunyai simpanan di hari tua dengan cukup.

Tuntutan saya untuk hari ini untuk memastikan permintaan Keluarga Malaysia akan dipenuhi dengan salah satunya pengeluaran wang KWSP yang terakhir. Perkara ini perlu dilaksanakan dengan segera untuk meringankan beban mereka yang masih terkesan disebabkan pandemik Covid-19 . Menurut Datuk Seri Mohd Salim Sharif.

Di samping itu , beliau juga telah mengatakan pada masa sekarang tiba masanya untuk kerajaan membuat kaji semula tuntutan rakayat iaitu pengeluaran wang KWSP yang terakhir dengan secara bersasar khususnay untuk mereka yang memerlukan.

Pada sebelum ini , kerajaan telah membuat perlaksanaan dengan membenarkan wang KWSP melalui inisiaitf yang diperkenalkan seperti I-Lestari , I-Sinar dan I-Citra.

Cadangan ini telah mendapat persetujuan daripada segelintir ahli parlimen termasuklah Datuk Mohd Nizar Zakaria (BN-Parit) , Datuk Seri Hasan Arifin (BN-Rompin) M Karupaiya (PH-Padang Serai) dan Datuk Dr Xavier Jayakumar (Bebas-Kuala Langat).

14 Comments

  1. Unknown March 6, 2022 at 3:03 pm

    Byk lg hutang x selesai ,anak2 nak sklh ,ada kj ada gj

    Reply
  2. Bai March 6, 2022 at 3:21 pm

    Harap kerajaan membenarkan pengeluaran One off 10 k kali terakhir…beban yang di tanggung rakyat masa kini perlu di ambil kira….byk yg perlu di selesaikan…

    Reply
  3. Unknown March 6, 2022 at 5:19 pm

    seharusnya kerajaan dahulukan rakyat..bukan menentang rakyat atau mengambil remeh temeh yg di adukan rakyat..
    tak tau lh kalau awak² Semua ingat kita boleh hidup 1000 tahun lg ke..sampai nk control duit KWSP..org.
    sape nk sokong kau sekarang ni..

    Reply
  4. Unknown March 6, 2022 at 9:51 pm

    Salam sejahtera…mohon sangat la kepada kerajaan terutama YAB PM supaya dapat meluluskan dengar segera pengeluaran wang KWSP sehingga 10k untuk membantu kelangsungan hidup rakyat yang sangat memerlukan. T.kasih

    Reply
  5. Unknown March 7, 2022 at 12:17 am

    Berharap sgt dapat pengeluaran 10k di luluskan . Bnyk hutang yg harus diselaikan dan semuanya memerlukan duit menghilang kebebanan dikepala otak nak pecah pikir mana nk dpt duit untuk selasaikan masalah kewangan . Langsam . Tkkan kami harus merompak untuk menyelesaikan hutang ?

    Reply
  6. SueYus March 7, 2022 at 8:18 am

    Utk kehidupan skrng ni amat perlu pengeluaran ni dan sngt2 membantu..utk hri tua kalau seperti usia sya tk tahulah dpt merasa ke tak hasil simpanan dri titik peluh sya bkja ni..jdi amat mengharap sngt kerajaan bersetuju.

    Reply
  7. Unknown March 8, 2022 at 4:03 pm

    boleh kasih satu jawapan yang tepat aproved 10k atau tidak…u orang asik2 bincang sampai puasa…masalah pun tidak selesai

    Reply
  8. Saifulnizan March 9, 2022 at 9:23 am

    Perdana menteri (bn)ahli parlimen menteri yg menuntut kwsp 10k ni pn dr (bn) kenapa masih xlulus2 lg 10k ni.. Adakah ini 1 muslihat politik pru di johor??

    Reply
  9. Saifulnizan March 9, 2022 at 9:29 am

    Perdana menteri dr(bn) yg menyokong 10k kwsp ni pn dr menteri2 (bn) kenapa blm diluluskan lg?? adakah semua ini agenda politik pru di johor untuk meraih undi??? Kami rakyat dlm kesusahan x di peduli.. Kwsp mcm duit kerajaan yg punya,.. Kepala bana…

    Reply
  10. Unknown March 10, 2022 at 1:26 am

    Mohon sangat2 la pihak kerajaan terutamanya perdana menteri untuk bukan sekadar mempertimbangkan tetapi meluluskan permohonan perngeluaran RM10k buat kali terakhir bagi membantu semua pencarum yang terkesan akibat hilang mata pencarian, bencana alam dan sebagainya.

    Semoga para pemimpin dikurniakan hati nurani yg lebih prihatin melihat permasalahan rakyat serta memenuhi permintaan rakyat untuk meringankan semua kesusahan rakyat, dan tidak semata2 memikirkan survival politik mereka semata-mata.

    Reply
  11. Hadoiui March 11, 2022 at 6:03 pm

    Pakat la… Majikan tak yah carum lagi Kat KWSP nie… Kata untuk rakyat bila masa terdesak!!! Nie buat tak tau… Jerr…. caruman KWSP yang dipotong oleh majikan… Tak yah bayar kat KWSP bayar jerr terus pada pekerja yang memerlukan… Kalau sebulan RM230 pun… Banyak boleh selesaikan… Lainlah ada subsidi utiliti kerajaan tanggung…. Nie tak bayar kena potong…. Nak makan pun tak cukup…. Menitis air mata pandang anak anak makan nasi… Lauk megi…

    Reply
  12. Unknown March 14, 2022 at 3:46 pm

    Mme i-ceria kencing lh semua ni

    Reply
  13. Burung March 24, 2022 at 3:46 pm

    This comment has been removed by the author.

    Reply
  14. Burung March 24, 2022 at 3:48 pm

    Rasanya tak perlu AHLI PARLIMEN mengusulkan pandangan iaitu " 10k kwsp utk golongan bersasar " majority rakyat terkesan sbb COVID-19 ni… Korang( ahli parlimen )byk duit bleh keluarkan pandangan sampah..

    Reply

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *