BKM : Semakan Jumlah Pembayaran & Tarikh Pembayaran

 Pada pembentangan Bajet Belanjawan  2021 , kerajaan telah memperkenalkan Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) setelah menggantikan dengan Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) dengan mempertingkan lagi pembaharuan pada tahun 2022.


Kerajaan memperkenalkan Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) dapat memberikan manfaat kepada 9.6 juta serta melibatkan peruntukan sebanyak RM8.2 bilion . Pada tahun ni Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) telah melibatkan peruntukan sebanyak RM7 bilion di sini kita dapat lihat pembaharuan yang telah ditingkatkan oleh kerajaan.

JUMLAH BANTUAN

Buat masa sekarang , jumlah pembayaran adalah mengikut kategori yang telah ditetapkan seperti 

  • Individu bujang berpendapatan RM2,500 dan ke bawah : RM350 Seorang
  • Isi rumah mempunyai 3 orang anak atau lebih dengan mempunyai pendapatan kurang RM2,500 : RM2,000 
  • Warga emas mempunyai pendapatan di bawah RM5000 : RM500

I. Bantuan Bujang BKM Bajet 2022

Pemberian bantuan buajng akan disalurkan pada tahun 2022 kepada individu yang layak. Perkara ini telah dibentang pada bajet belanjawan 2022 baru-baru ini.
II. Bantuan Warga Emas
Sekiranya anda terdiri dalam golongan warga emas , anda akan menerima bantuan sebanyak RM300 untuk setiap bulan bermula pada tahun 2022.
III. Bantuan Tambahan 
Kepada mana-mana individu yang mempunyai pendapatan sebulan di bawah RM5000 tetapi anda bersattus ibu tunggal/bapa tunggal bakal menerima bantuan tamabahan sebanyak RM500 bermula tahun 2022.

IV. Bantuan BKM RM2000 2022
Pemberina bantuan ini akan diberikan kepada golongan yang mempunyai pendapatan di bawah RM2,500 sebulan serta mempunyai 3 orang anak.
  • Pendapatan RM2500  dan mempunyai 3 orang anak atau lebih : RM2000 dibayar
  • Pendapatan RM2500 sehingga RM5000 dan mempunyai 3 orang anak atau lebih : RM800 dibayar

V. Bantuan Kewangan

Bantuan sebanyak RM1000 akan diberikan kepada golongan yang sudah berkahwin tetapi tidak mempunyai zuriat akan dilaksanakan pada tahun 2022.

Semoga dengan perkongsian ini dapat memberikan manfaat kepada anda semua.

32 Comments

  1. Siti December 7, 2021 at 5:50 am

    Macam mana nak semak?

    Reply
  2. Unknown December 15, 2021 at 5:26 pm

    Kalau Ibu tunggal pendapatan kurang Dr rm2500 berapa bantuan yg dapat? Mention cuma 3 anak keatas aja…

    Reply
  3. Unknown December 22, 2021 at 2:41 pm

    Yang anak 2 macam mana pulak

    Reply
  4. Azizah December 22, 2021 at 3:33 pm

    Anak 4 semua masih Belajar…. Degree dan diploma mcmne pulak ya

    Reply
  5. Unknown December 24, 2021 at 6:17 am

    anak 1 pendapatan bawah 2500 dpt x?

    Reply
  6. Unknown December 24, 2021 at 12:38 pm

    Macam mana nak tebus code BKC fasa 2/3 tu ya? Sy tak ada card bank.. Boleh tolong?

    Reply
  7. Mohd fairuz December 29, 2021 at 8:24 pm

    Saya langsung xpernah dapat.,.boleh tolong saya untuk dapatkn nya..

    Reply
  8. Maszeah January 2, 2022 at 2:29 pm

    Bila kah tarik pembayaran

    Reply
  9. Maszeah January 2, 2022 at 2:31 pm

    This comment has been removed by the author.

    Reply
  10. Maszeah January 2, 2022 at 2:34 pm

    This comment has been removed by the author.

    Reply
  11. Maszeah January 2, 2022 at 2:35 pm

    This comment has been removed by the author.

    Reply
  12. Unknown January 3, 2022 at 12:56 am

    Baca Bantuan Tambahan tu

    Reply
  13. Unknown January 3, 2022 at 12:56 am

    Masuk link BKM LHdn tu

    Reply
  14. rieyna January 14, 2022 at 2:06 pm

    Hri tu saya nk buka tpi x blh sbb pasword salah sedangkm pasword saya mmh saya ingt n saya dh tlis btl dh tpi x thu lh knp x blh buka n knp pasword saya blh slh plk

    Reply
  15. rieyna January 14, 2022 at 2:08 pm

    Blh tlg saya mcm mne nk kms kini bkm ni sbb skrg saya dh brtukar status

    Reply
  16. Unknown January 14, 2022 at 4:38 pm

    Tukar status berkahwin la tu

    Reply
  17. LoN January 14, 2022 at 9:10 pm

    Saya seorang panganggur bersetatus Duda ada anak. Dulu saya dapat bantuan dari kerajaan tapi sejak akhir² ini tiada sudah saya terima. Sesiapa yang berwajib dalam kerajaan yang menjalankan kewajipan untuk rakyat yang kurang pendapatan. Ada semakan nama² yang tersisir.

    Reply
  18. Unknown January 19, 2022 at 2:34 am

    Nak kena kemas kini balik ke atau tidak perlu

    Reply
  19. Unknown January 30, 2022 at 1:39 pm

    Mcm mana nak check

    Reply
  20. Mohd redzuan January 30, 2022 at 1:56 pm

    X membantu langsung…pos benda yg sama ja

    Reply
  21. Unknown January 30, 2022 at 6:26 pm

    Terus ke kaunter bsn dan bagi ic..

    Reply
  22. Unknown March 14, 2022 at 11:22 pm

    Betol tue. .wt serabut jew beria-ria kuar kan semakan la itu ini la

    Reply
  23. Unknown March 14, 2022 at 11:25 pm

    Tajuk tulis semakan tarikh bayaran untuk bujang , baca-baca x tulis-tulis pon tarikh. .dok bulan MAC tue x payah bagi tau budak2 pon tahu. .saja nk bagi rakyat ni susah , beria-ria bukak link itu , bukak link ini punya nk tgok tarikh duit masok. .haboh pon x ada 👎🏽👎🏽👎🏽

    Reply
  24. Unknown March 18, 2022 at 2:00 pm

    Tarikh pembayaran bila

    Reply
  25. Unknown March 18, 2022 at 2:15 pm

    Bg la tarikh kan sng ble start masuk

    Reply
  26. Khalid March 18, 2022 at 2:19 pm

    Masih dalam proses lagi dh semak dh

    Reply
  27. Unknown March 18, 2022 at 2:30 pm

    Masih dlm proses & dah semak. Bila dapat duit kerana nak bayar keperluan harian & sewa rumah & bayar kereta dan lain-lain lagi.

    Reply
  28. Unknown March 19, 2022 at 2:18 am

    Xtahu bilo lagi…tahun depan kot

    Reply
  29. Unknown March 19, 2022 at 2:18 am

    Tak thu bilo lagi tahun depan kot

    Reply
  30. Unknown March 19, 2022 at 5:04 am

    Saya dh buat pemohon baru 1 Jan 2022..tpi bila check no id belum didaftarkan..saya x abis fikir..apa kerajaan ni betul2 prihatin atau x?

    Reply

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *