Semakan Pembayaran Kewangan Sebanyak RM1000 Bermula November 2021

 

Makluman anda semua , pihak Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) telah menyatakan bahawa pengeluaran wang KWSP melalui i-Citra bagi bulan keempat akan dilaksanakan bermula November 2021.


Pembayaran wang kwsp melalui I-Citra mesti ramai yang akan tertanya-tanya bilakah pembayaran ini mula dikreditkan ke dalam akaun penerima masing-masing. Walaupun pembayaran ini sudah dilaksanakan untuk kali keempat tetapi masih ada 1 kali pembayaran sahaja untuk dilaksanakan yang mana pembayaran itu akan dilaksanakan pada Disember 2021.

Maklumat tambahan , pembayaran i-Citra adalah merupakan salah satu insetif yang telah menggantikan pengeluaran kwsp melalui i-Sinar dengan pengeluaran wang maksimum sebanyak RM5000 bagi penerima yang lulus. Pembayaran ini adalah secara berfasa iaitu bulan pertama akan menerima RM1000 dan bulan seterusnya menerima jumlah yang sama.

TARIKH BAYARAN I-CITRA

Berikut adalah merupakan tarikh pembayaran i-Citra bagi bulan November 2021 :

  • 1 November 2021
  • Tempoh bayaran adalah 1-3 hari waktu bekerja
  • Pembayaran akan dilaksanakan secara berperingkat

CARA MEMBUAT SEMAKAN TARIKH BAYARAN I-CITRA

Anda boleh membuat semakan tarikh pembayaran i-Citra melalui langkah-langkah yang diterangkan seperti : 

  • Sila buka aplikasi i-Akaun melalui laman web rasmi
  • Masukkan id dan kata laluan yang didaftarkan
  • Seterusnya , sila klik pada bahagian “Pengeluaran”
  • Sila klik pada “History Withdrawal”
  • Akhir sekali , tarikh pembayaran i-Citra akan dipaparkan

PENGELUARAN I-CITRA PADA TAHUN 2022

Mesti ramai di kalangan masyarakat yang kecewa dengan pembentangan Bajet Belanjawan 2022 yang mana pengeluaran wang KWSP melalui i-Citra tidak dibentang pada Bajet Belanjawan 2022 secara siaran langsung.

Pengeluaran wang KWSP melalui I-Citra sebanyak RM10,000 dapat memanfaatkan kepada golongan masyarakat yang terkesan dengan sumber pendapatan. Walaubagaimanapun , tiada lagi peruntukan untuk tambahan pengeluaran wang KWSP.

33 Comments

  1. Unknown November 4, 2021 at 5:39 am

    Apa cite .tukar statment ..DUIT. I.CITRA.KWSP.
    #DUIT SENDIRI.
    PENING LAAA.

    Reply
  2. fuad November 4, 2021 at 9:54 am

    Sepatutnya KWSP tumpu pada pengeluaran yg ada baki ACC dalam KWSP lebih RM 10k atau lebih.. bukan pada yg baki ACC yg tinggal hanya bawah RM 5000 atau RM 1000..
    Memang lah tak cukup kalau yg bawah RM5000 atau RM1000 ni turut sama pun nak keluar jugak.. kena fikir jgk persaraan hari tua nanti.. habis kami yg ada lebih RM 100.000 ni mcm mana?

    Reply
  3. Unknown November 4, 2021 at 12:42 pm

    Tetapkan permohonan kepada yang kayak saja,contohnya dari segi jumlah Akaun yang Ada

    Reply
  4. Anonymous November 4, 2021 at 3:06 pm

    Saya menyokongi kata kepada yg memberi Komen ni, kwsp jiuga perlu melihat jumlah simpanan kwsp masing2. Bagi mereka2 yg bawah 100 ribu Dan atas 50 ribu masih boleh dikira luluskan pengeluaran rm10 ribu. Dan kalau bawah 50 ribu itu perlu dilihat lah apakah tersebut sekurang2nya 30 ribu atau sebalik.disini banyak Dan sedikit ceruman perlu di asingkan supaya pembahgian kelulusan tersebut senang dikata lihat.

    Reply
  5. Jiwa Resah November 4, 2021 at 3:35 pm

    Bagi jela pelepasan untuk kali terakhir, barula rakyat tahu guna duit tu sebaik baiknya.. Jangan seksa rakyat dengan pelbagai alasan yang tak munasabah..

    Reply
  6. wali kota korop November 4, 2021 at 6:07 pm

    dah macam nak jadi tuhan lah sembang..duit aku..bagi je la…sembang macam2.. huh..palat punya menteri n kroni2 palat

    Reply
  7. Yusry November 4, 2021 at 7:36 pm

    Duit sendiri.kenapa nak fikirkan nasib pencarum masa hadapan,ntah hidup ke mati belum tdu.lagipun rezeki masing2.kalau susah ade nak banti ke?sekarang ni susah,amacam?kami pencarum memiliki lebih dari 40k.kami perlu meneruskan hidup.saya kehilangan pekerjaan,tiada kerja sekarang.uruskanlah sekarang.kenapa nak tunggu umur bersara?anak2 bersekolah lagi.menunjukan kebodohan melalui fakta2 lahanat korang kluarkan bgi mengelak pencarum mengeluarkan simpanan EPF

    Reply
  8. Unknown November 4, 2021 at 9:56 pm

    Entah2 duit epf kita pula d jdi kan duit tuk bajet 2022 oh baby kerajaan skrg mana duit sdh,,,, sy sgt2 hampa btul dgn kerajaan skrg x pandai fikir tuk rakyat nya,, selalu ja ckp keluarga Malaysia pui bikin malu dunia ja ni org minta duit sdri pun x blh kah ni kamu bentang kan bajet2 bantuan2 huiiii bkn semua rakyat pun dpt sot btul ni yg kamu suka2 main pilih2 saja lah mana adil,,, keluarga Malaysia konon puiiiii lah

    Reply
  9. Unknown November 4, 2021 at 10:40 pm

    KWSP patut tukar nama kpd DOA – Duit Orang Awam @ OPM – Others People's Money…!

    Reply
  10. Unknown November 4, 2021 at 11:19 pm

    Duit rakyat bukannya duit kerajaan. Rakyat nak keluarkan semua pun bukan masalah mereka. Kita yang bayar epf. Kita yang cukai. Tahu guna duit rakyat tanpa kebenaran tapi tak nak bagi rakyat guna duit sendiri??? Alasan hipokrit.

    Reply
  11. Unknown November 4, 2021 at 11:58 pm

    Asyik cakap tentang pencarum yg mempunyai baki 10k ke bawah je..habis kita org yg masih ada 80k kerajaan tak ckp langsung..cam ni la cadangan aku…yg mempunyai baki 30k tu layak keluarkan 10k..yg ada baki 60k layak keluarkan 20k..yg mempunyai baki 90k layak keluarkan 40k..kebanyakan rakyat melaysia yg mempunyai baki 50k ke atas kebanyakan berumur 40 ke 50 tahun..so dah nak pencen pn..bagi je laah..bagi yg mempunyai baki kurang dri 10k bagi je la 5k..jangan kecam yerr..just an opinion

    Reply
  12. Unknown November 5, 2021 at 1:32 am

    Jangan lihat masa depan yg Blum pasti..saya bukan suka2 nak keluarkan KWSP ,Sebab sangat susah sekarang,,hilang pendapatan sejak Pkp sampai sekarang ,harap bantuan kerajaan yg berfasa ibarat kais pagi makan pagi .dapat iCitra pun berfasa ,,dapat seribu bayar rumah ,kereta ,xsampai setengah bulan duit dah habis pas tu Lopong duk tggu bulan depan dapat pun sama jer.,fikirkan dan fahami hidup rakyat yg susah sekarang..jangan fikir masa depan yg belum pasti,kalau sekarang pun xboleh nak atasi atau membantu..mcmana dengan masa depan????????

    Reply
  13. Unknown November 5, 2021 at 2:17 am

    Saya hanya dpt bantuan kerajaan bkc je, lain2 xdptpun tapi syukurla ia dpt membantu sedikit sebanyak golongan mcm kami ibu tunggal ni tapi yg banyak membantu saya saat darurat ni adalah duit KWSP DUIT SENDIRI, amatlah kecewa jika kerajaan xdpt tunaikan pegeluaran 10k tu, kerajaan xkan fahamšŸ˜Ŗ

    Reply
  14. chetabeauty November 5, 2021 at 6:32 am

    kerajaan kn fikir org2 yg mmg memrlukn contohnya yg hilang kerja…yg sakit ..yg tk upaya dh nk kerja ..mmg memrlukn duit kwsp utk teruskn kelangsungan hidup..jgn fikir yg baki kurang tu…tpi fikir keadaan rakyat skrg..

    Reply
  15. Mansi November 5, 2021 at 10:04 am

    Nthahapanthah …. BN yg mcadangkn n yg berusaha bsungguh2 bg pihak rakyat agar semua ini dpt laksanakan oleh kerajaan… sbelum ini PM dr pihak BERSATU boleh laksanakn pengeluaran iLestari,isinar dan icitra..
    Jd kenapa PM yg dr parti BN ketika ini x dpt luluskn pengeluaran UTK kali ini…
    Kami sebagai pencarum memahami simpanan ini utk psaraan nanti,namun yg mana perlu d dahulukan adakah kesusahan ketika ini atau kesusahan akan datang.
    Masalah atau kesusahan yg akan dtg nanti belum pasti kami akan lalui,
    Tp yg jelas ketika ini masalah kami sedang tempuhi…walaupn kerajaan sll menyatakan memahami situasi rakyat ketika ini,namun pbezaan memahami situasi dgn melalui situasi amat jauh perbezaan..
    Sy bharap agar pengeluaran 10k ini dpt d luluskn dan d laksanakn oleh kerajaan secepat mungkin…

    Reply
  16. Unknown November 5, 2021 at 10:26 am

    Mcm saya sekeluarga satu bantuan pn Kami tidak terima hanya tumpang dengar je kawan2 yg dapat… apa bantuan yg kerajaan peruntukn saya sekeluarga langsung tak pernah dapat…

    Reply
  17. Unknown November 5, 2021 at 11:39 am

    Mase aply 5k lulus je. Dh sampai bayaran ke4, tapi X masuk2 g.. Kosong je, tapi bayaran ke 5 ade lak tarihknye,, bleh lak ckp bawah sekian2 lak tak cukup Le, ape Le,, mcm2 ke plak,, Agak2 la.. Adoii.. Duit titik peluh sendiri tu.. Xkn Le X leh pk,, jgn Le terlalu kejam.. Xkn Le xde naluri kasihan dlm hati tu.. Tlg Le sgt2..

    Reply
  18. Unknown November 5, 2021 at 12:52 pm

    Yang duduk kat atas tu…pentingkan diri sendiri….nak kena maki baru ada akal…belajar tinggi2..tapi bodoh…duit rakyat..tapi mcm duit kerajaan…bkn kluar habis pun…seoparuh dari jumlah…kalau x de pandemik pun rakyat masih boleh atau nak bekerja ..ko ingat rakyat ni malas sangat ke… Kira ko pikir ko punya tua je…masa depan ko je…minggu depan pun dah masa depan.. bulan depan pun dah masa depan…rakyat tengah susah…kebanyakkan rakyat memang mengharapkan bantuan..x kan la kerajaan nak tanggung…bodoh x boleh diajar…ko punya hidup mati pun ko x tau bila…pastu ko pandai ckp org punya hari tua…bangang

    Reply
  19. Cky November 5, 2021 at 1:06 pm

    Kerajaan tak tahu ke rakyat banyak terkesan … YB2 Dato2 tu mmg banyak duit kmi rakyat biasa ..kebanyakan ini merantau bila merantau semua y kmi miliki tu sewa..rumah sewa kena byr…ada y menumpang d rumah kawan…betul la kata Najib lulus kan UTK kali terakhir pengeluaran i citra 10k atau lebih mengikut baki KWSP individu…kerajaan kenalah faham keadaan rakyat..sekarang Lps semua sdh ok..barang2 ya ampun harga nak mampus..semai ambil kesempatan..syukur la y banyak duit KLU y tak cukup duit hrp bantuan krjaan sj mcm mna….

    Reply
  20. mohdsuhaimikamarul November 5, 2021 at 1:33 pm

    mmg btul..jgn pndang yg bawah 10k tu. sbb klau asyik kluar jer tp tak topup blk sbb keja pn x ada baik bersara trus. yg over 10k ni , jgn ckp x terkesan lak. klau dh harga barang asyik2 naik je, terkesan gak. keja dh stabil pn jimat itu ini pn klau dh harga yahudi parah la. amik 3 4 brg keperluan pn dh dkt 100. layak ke nk ckp x terkesan?

    Reply
  21. mohdsuhaimikamarul November 5, 2021 at 1:37 pm

    btul la tu. pusing2 pn tiap2 bln mcm tu. tu blum keja. dh keja lg la . komitmen lain lak.

    Reply
  22. Anonymous November 5, 2021 at 2:04 pm

    Bukan kau sorang sahaja nak….org lain yang bawah 10k pun mahu juga keluarkan….sepatut nya kau org dah tua tu Tak payah nak keluarkan lah….hahahahaha

    Reply
  23. Rakyat Malaysia November 5, 2021 at 4:13 pm

    Saya tak punya mata pencarian lagi, hutang perlu di bayar tiap Bulan. Bantuan kerajaan cuma cukup untuk biaya barang dapur..Sebab itu kita amat memerlukan pengeluaran kwsp 10k one off bagi meringankan beban hutang semasa Covid 19 ini..Itu pun kerajaan tak faham 2x masalah rakyat yang terkesan..

    Reply
  24. Unknown November 5, 2021 at 10:39 pm

    Setuju sgt.sekarang kos semakin naik

    Reply
  25. Unknown November 11, 2021 at 1:41 pm

    Duit KWSP tu lah yang rakyat dah tolong kerajaan ,sekarang time rakyat susah kenapa alasan pula yang rakyat dapat ,kalau macam ni baik tak payah potong KWSP ,

    Reply
  26. Unknown November 11, 2021 at 10:05 pm

    setuju sngtĀ²

    Reply
  27. Unknown November 11, 2021 at 10:06 pm

    betul kite mmg memerlukan sngtĀ² duit kwsp 10k

    Reply
  28. Unknown November 11, 2021 at 10:13 pm

    sya seorg ibu tunggal yg menyara 5org anak..dgn harapan KWSP 10k boleh dikeluarkan untuk perbelanjaan untuk tanggungan sya. berniaga kecilĀ² an susah,inikan lagi nk berniaga yg besarĀ². permohonan sya untuk GKP ditolak dgn alasan tidak layak…harap pertimbangkan lagi pengeluaran 10kšŸ˜­

    Reply
  29. Unknown November 16, 2021 at 5:19 am

    Kja pn xda nk klim mak mati akibat covid pn xdpt ayh warga mas pn xdpt apa pn nk tuntut det kuarantin covid pn xboleh jgk sbb pa sbb kami org ssh miskin tp org yg ada2 snang je dpa nk klim apa pn aku 45bln dh xdak kja rmh sewa ank pkai pempers mkn susu lg pnt2 la ni aku mkn ka xmkn ka bt xtau ja xdak sapa nk peduli kata kluarga mlysia mana

    Reply
  30. Unknown November 26, 2021 at 1:33 pm

    Sabri laknat zafrul tolol…mcm mana pun korang mesti kasi kitaorg i citra rm10k tu…bangang bin tolol korang…tu semua duit kita org bkn nya duit korang tolol!!

    Reply
  31. Unknown November 26, 2021 at 1:38 pm

    Laknat tolol punya kerajaan…kwsp tu kita rakyat yg punya bkn HAK korang kerajaan nk guna…gunala duit sendiri utk bina apa2 enth…korang guna duit rakyat korang x malu ke ha…muka da mcm sial muka tembok lagi…lahabau punya kerajaan!!!!

    Reply
  32. Abu November 26, 2021 at 4:06 pm

    Duit pencarum punya, tetapi staff KWSP yg dapat habuan, termasuk bonus & gaji gila babi tinggi untuk CEO. Sekarang dia dah mula wayang, kata hampir semua pencarum ada kurang dari $10k, walaupun total dlm simpanan KWSP adalah 1Trillion, sebab dia nak bantai utk gaji dan bonus staff KWSP dan cukai gomen. Yg pencarum dapat 5.5% setiap tahun, inflasi tahunan 8-11% setiap tahun. Jawapnya semua masih akan jadi miskin selepas bersara walaupun dah capai $250k

    Reply

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *