Gaji Minimum Baharu Akan Diumumkan Awal Januari 2022

KADAR GAJI MINIMUM

Kali terakhir gaji minimum dinaikkan pada 1 Februari 2020 daripada RM1100 kepada RM1200 dengan kadar kenaikan sebanyak RM 100.



Menurut Timbalan Menteri Sumber Manusia Datuk Awang Hashim, kajian mengenai gaji minimum sedang dilaksanakan serta dijangka dapat selesai pada suku keempat tahun 2021

Berkenaan kajian keperluan meningkatkan kadar gaji telah dijalankan menjelang akhir tahun ini, Perintah Gaji Minimum terbaharu telah dijangka akan diumumkan pada awal januari tahun 2022.

Menurutnya lagi, Kajian semula gaji minimum ini perlu dikaji sekali dua tahun selaras dengan Akta Majlis Perundingan Gaji Negara 2011.

Perkara
ini kita kena ubah melalui Parlimen (kajian dua tahun sekali) ia bukan
setahun sekali mengenai semakan gaji minimum di Dewan Rakyat, hari ini.

Majlis Perundingan Gaji Negara (MPGN) dipertanggungjawabkan membuat kajian demi usaha meningkatkan kadar gaji minimum, menurut Datuk Awang HashimKajian
itu juga perlu mengambil kira dalam kepelbagaian aspek termasuk
kestabilan ekonomi, rangsangan Keluaran Dalam Negara Kasar, kos dan
standard kehidupan rakyat.


9 Comments

  1. Unknown November 19, 2021 at 7:06 am

    Sejam rm5.29sen…nohhhhh…2022 dh oittt…

    Reply
  2. Unknown December 2, 2021 at 6:51 am

    Last2 untung yg baru kerja jgk..yg dh kerja 10thun nie,dh jadi hmpir sama gaji😆😆😆

    Reply
  3. Zayie December 2, 2021 at 1:10 pm

    Gaji minimum knaikan rm100 je..knaikan hrga brg smpi 200%..terlalu susah plak kerajaan nk luluskn..klu blh lg nk diturunkn ada la..spttnye gaji minimum bg pkeje am skadar rm1500 keatas..dan yg bkemahiran rm1800 keatas..ckup hnya keje 5 hari sminggu..hari sabtu dan ahad dberikan cuti bsma keluarga..ada jgk masa nk bwk anak g melancong dlm negara..ada manafaat utk sektor plancongan.br la dimanakn KELUARGA MALAYSIA..tp yg heran klu gaji mentri scara automatik lulus dan knaikan puluh ribu..tk de plak nk buat kajian bagai..tk kira la mentri tu bgus ke tak bgus buat keje..fikir2lah utk kbaikan rakyat..yg berada di atas smuanye free..rakyat yg bayar..tk gi tu pak mentri..dpt gaji pkeje am rm1800 da ckup utk myara anak 2 org.

    Reply
  4. Pokcorn25 December 2, 2021 at 7:46 pm

    Hoii jd menteri tu jgn memilih bulu blh x kite yg keje gaji hari ni semakin sensara, keje semacam buruh ladang memang la krajaan buat naik gaji tp ladang sekat semua o,t keje hari minggu.. bersih gaji yg terima 450 paling banya…cubela duduk tmpat kami sebulan tengok padan ke x padan..

    Reply
  5. Unknown December 5, 2021 at 1:26 pm

    Selaraskan gaji di sabah dan sarawak seperti di semananjung

    Reply
  6. Unknown December 6, 2021 at 11:16 pm

    Yg kja 20 ton.. dgn kja 5 tahun.. GAJI dah level Sama..

    Reply
  7. farid January 3, 2022 at 1:56 pm

    setuju

    Reply
  8. Unknown January 4, 2022 at 9:57 pm

    Gaji basic RM1200 – bil air RM100 bil elektrik RM200- bilkredit/pospaid Rm60- kereta RM400- sewa rumah RM300- blanja dapur RM300 duit poket RM ?? BELUM MASUK PART NAK G TRAVEL KA,KEHENDAK KA BARANG2 YG NAK D MILIKI TAPI TAK DAPAT2 KA. ADUUUUII

    Reply

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *