Bantuan Kewangan Kepada Golongan B40 Sebanyak RM200 Sebulan

Makluman anda semua , pelbagai bantuan yang disediakan oleh pihak kerajaan dari segi bakul makanan , kewangan serta lain-lain lagi kepada golongan b40 yang sukar menghadapi kehidupan seharian mereka disebbakan kehilangan sumber pendapatan. 


Oleh itu, pihak JKM telah menyediakan Bantuan dalam latihan Perantis untuk memberikan kemudahan kepada anak-anak untuk menerima bantuan JKM bagi mendapatkan latihan kemahiran ataupun latihan sambil bekerja.
Bantuan kewangan ini diperkenalkan oleh pihak JKM adalah bertujuan untuk meringankan beban kehidupan seharian untuk golongan b40 yang hilang sumber pendapatan akibat pandemik Covid-19.

KADAR BAYARAN

Sumbangan bantuan ini adalah berjumlah sebanyak :

  • RM200 Sebulan

PERINCIAN BANTUAN LATIHAN PERANTIS JKM

Perlaksanaan bantuan latihan perantis jkm adalah untuk : 

  • Membantu klien Jabatan ataupun anak-anak yang penerima bantuan tercicir daripada pendidikan
  • Bekas pelatih di institusi kebajikan untuk mendapatkan latihan kemahiran 

SYARAT KELAYAKAN

  • Warganegara Malaysia
  • Anak-anak yang menerima bantuan dari institusi kebajikan
  • Kes-kes seliaan akhlak
  • Bekas pelatih perintah khidmat Malaysia ataupun
  • Mana-mana kes yang berkeperluan yang layak dipertimbangkan dengan mempunyai kelulusan KPKM 

CARA MOHON

Sekiranya anda ingin membuat permohonan , dokumen yang diperlukan adalah seperti berikut : 

  • Salinan Kad Pengenalan pemohon
  • Salinan Kad Pengenalan suami / isteri / anak yang tinggal bersama
  • Salinan Sijil Kelahiran anak- anak serta ahli kelaurga yang tinggal bersama
  • Salinan penyata gaji (sekiranya ada)
  • Serta dokumen yang lain berkaitan

2 BORANG DISEDIAKAN

10 Comments

  1. Unknown July 31, 2021 at 5:24 pm

    Salam…saya mohon bantuan makanan dan ke uwangan sebab dah tak keje 4 bulan…saya duit tak ada nak beli susu anak yang baru lahir 5.6.21…saya nak beli barang2 anak duit lansung tak ada.tolong…saya mohon.

    Reply
  2. Unknown August 4, 2021 at 5:17 pm

    Terus terang sy kata kn,mcm2 kerajaan bg bntuan,tapi bila nk mohon mcm2 plak minta,last2 tdak layak, serupa mcm GKP ..bila mohon tdk lyak,..de ptt ke mcm tu,sy dri dlu niage…tk pnh dpt pn dri 1.0 -4.0…indah kbar dri rupa,bt nk sdap kn hti rkyt,..mne yg keje dgn krjaan xpyh risau apa pn sbb blan2 msuk je gaji korg….wyng je lbih..

    Reply
  3. Amylia4hero78 August 5, 2021 at 3:43 am

    Sya ibu tunggal mempunyai 4 orang anak. Sya yg tidak berkerjaya. Ada perkerjaan biasaĀ² jk idak tetap Ingin memohon bantuan tmpat tinggal sperti pprt di area lahad datu sepagaya.
    0145686700
    Sya mengharapkan tmpat tinggal yg Selesa dan sesuai dngan pembyran yg sya mampu untuk anak-anak sya šŸ„ŗšŸ„ŗ

    Reply
  4. Unknown August 8, 2021 at 12:46 pm

    Saya mk mohon tab untuk ankĀ² yg ambil pdpr susah lh satu telefon utk 3 orang ank kadangĀ² pdpr ada yg tercicir ,internet x ada

    Reply
  5. Unknown August 10, 2021 at 8:47 am

    Saya tak pernah mendapat bantuan BPR apa ka saya tidak layak

    Reply
  6. Unknown August 10, 2021 at 7:18 pm

    Assalamualaikum…saya mohon bantuan makanan Dan juga bantuan kewangan kerana saya tidak berkerja hampir 9 bulan..sy diberhentikan kerja eemasa covid19..sehingga sekarang ini saya mempunyai masalah pembayaran duit sewa rumah..rumah sewa sangkut 2 bulan xbyr..mohon sangat2 Bantu saya..saya terdesak skrg ini..kini sy takut jika tuan rumah halau sy keluar dari rumah sewa..ya Allah tolong Bantu sy

    Reply
  7. Unknown August 11, 2021 at 1:05 pm

    Dulu anak anak sya penerima Jkm tiba tiba di stop sedangkan Mereka masih memerlukan .sekarang di war warkan sepatutnya di sambung saja lah Bantuan anak anak sya nak memohon berapa kali .entah lah x faham sya hatap pihak berwajib yg berkenaandapat sambung semula

    Reply
  8. AyongManje August 13, 2021 at 1:18 pm

    Sya sgtĀ² memerlukan bantuan tolong sya ankĀ² sya 5 lima org..no akaun sya.ada ke yg sudi hulurkan bantuan kpda sya dan ankĀ²?
    Maybank
    006061116344
    Nora azmee

    Reply
  9. Unknown August 15, 2021 at 6:12 pm

    saya ingin memohon bantuan tempat tinggal yg selesa.
    Saya menyewa sjk saya kahwin hg skg dh lbih dr 30 thn. Skg suami sdh tdk bekerja & saya kerja kantin sek.
    Skrg saya telah berhenti disbbkan covid 19.

    Reply
  10. Unknown August 15, 2021 at 11:42 pm

    Bagi harapan sambil bagi pemperbodohkan rakyat. 1st time log in terus kena digagalkan.

    Reply

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *