Asyraf Benarkan Pengeluaran I-Citra Sebanyak RM5000 Secara Sekaligus Tanpa Berkala Setiap Bulan~ Apakah Pandangan Anda ?


 

Kuala Lumpur : Kerajaan dicadangkan untuk membenarkan kepada pihak KWSP bagi membuat pengeluaran i-Citra sekaligus sebanyak RM5000 tanpa berkala setiap bulan. 


Menerusi Ketua Pergerakan Umno , Datuk Asyraf Wajdi Dusuki juga telah berkata , perkara ini akan memberikan kemudahan kepada rakyat dalam mengatur perbelanjaan mereka. 

Namu begitu , sekiranya pembayaran akan dilaksanakan mengikut berkala setiap bulan , bagi pembayaran pertama perlu dibayar dengan jumlah yang lebih.

“Contohnya , pada pembayaran pertama dibayar sejumlah RM3000 dibenarkan bagi rakyat mengatur perbelanjaan mereka lebih-lebih lagi bil yang tertunggak bahkan lebih terdesak berbanding PKP 1.0 yang lalu ” katanya dalam satu kenyataan di facebook.

Selain itu , Datuk Asyrat juga berkata had pengeluaran juga adalah tidak sepatutnya sebanyak RM5000 keapda rakyat tetapi berdasarkan akaun simpanana mereka.

Sebaiknya pengeluaran i-Citra dibenarkan dengan kadar yang tinggi sehingga RM10 000 kepada pencarum yang mempunyai baki akaun simpanan RM100 000 

Tambahan pula , pembayaran juga perlu dibuat dengan jarak masa yang terdekat yang mana bagi pengeluaran pertama pada 17 Julai tanpa sebarang proses dan kelulusan yang mengambil masa panjang.

13 Comments

  1. Unknown July 8, 2021 at 1:10 am

    Berharap sangat dapat keluarkn rm10k..mau buat rmh wlpun sbuah pondok spy x menyewa..keluarn i sinar dah buat bisnes carwas,alhmdulillah nmpk jg hasilnya wlpun hari tua xde duit dah dlm kwsp..

    Reply
  2. Unknown July 8, 2021 at 1:38 am

    Setuju dengan cadangan Dato' Asyraf..

    Reply
  3. Unknown July 8, 2021 at 5:32 am

    Saya setujuh sangat dengan cedangan dato asyraf,harap kami dapat di benarkan untuk mengaluarkan jumlah sebanyak itu tampa syarat,itu hasil titik peluh kami selama ini,jadi kerajaan tolong lah luluskan permohonan kami

    Reply
  4. Unknown July 8, 2021 at 5:46 am

    10k ok lah juga sya x der keja langsung

    Reply
  5. Unknown July 8, 2021 at 6:13 am

    Jika untuk kali ni dpt keluarkan 10k alhamdulillah…dpt sgt2 meringankan beban saya sekeluarga..dgn bayran sewa rumah..bill air dan letrik…sewa kedai..yang mana sekrg ni jualan pon tak banyak seperti biasa…allahuakbar..😔

    Reply
  6. Unknown July 8, 2021 at 12:52 pm

    Bagi lah mcm I Sinar..5000one off dan 1000 bulan bulan selama 5 bulan..
    Kami dah menderita terlalu lama,dan ksmi X tau ape akan jadi untuk hari2 yg mendatang,,Sebb kerajaan pun X boleh jamin angka covid19 boleh menurun.

    Reply
  7. Unknown July 8, 2021 at 1:15 pm

    Whatever it is, itu duit rakyat dan akan selamanya duit rakyat. Hasil titik peluh berpuluh tahun kerja. Permudahkanlah segala urusan agar rakyat tidak terdesak dalam kesempitan hidup

    Reply
  8. Sky80 July 9, 2021 at 7:37 am

    Dengan keadaan yang terdesak,memang dah tidak pikir Hari tua lagi.yang dipikirkan adalah untuk kelangsungan hidup sekarang.dgn angka covid yg tidak menurun,persoalannya..sampai ke umur Saya ke Hari tua??.
    Benarkanlah kami keluarkan duit kami.kerajaan..bantulah kami.kesihanilah kami..bukan tidak bersyukur dgn apa yg kerajaan berikan tapi masih tidak mengcukupi.sekadar lps makan Dan minum
    Bil² x mampu bayar.loan dari pinjaman kredit tetap kena bayar.insuran..coway..astro..wifi ..semua tu xde dlm moratorium..

    Reply
  9. Unknown July 9, 2021 at 1:49 pm

    Saya setuju sangat

    Reply
  10. Unknown July 10, 2021 at 1:08 pm

    Saya pun setuju

    Reply
  11. Unknown July 14, 2021 at 1:31 pm

    Saya setuju sangat bagi lah Kami duit Kami saya langsung tak dapat bantuan kerajaan kerana alasan suami ada syer dgn sebuah syarikat sedang utk 2 thn ni tak ada satu Sen pun gaji suami dan dgn saya tak bekerja.Nak berniaga pun tak boleh tolong lah Kami kerajaan terlepas pandang hanya cek sistem tapi Cuba cek ac bank Kami tak ada pun duit masuk hanya Allah saja je yng tahu

    Reply
  12. Unknown July 16, 2021 at 9:55 pm

    Sy pon setuju kluar skli 5k , klu boleh bgi lebih dri 5k pon lgi baik…

    Reply
  13. Unknown July 18, 2021 at 12:27 am

    Saya setuju sangat cadangan Datuk

    Reply

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *