Bantuan Tambahan Untuk Penerima BPR & Golongan B40 Sehingga RM1000


 

Kuala Lumpur : Perdana Menteri , Tan Sri Muhyiddin Yassin telah membincangkan perkara bantuan tambahan pada pembentangan PEMERKASA yang lepas. Bantuan tambahan ini melibatkan penerima bpr dan golongan b40 yang akan menerima pembayaran secara “one-off “ dengan jumlah sebanyak RM500 sementara bagi penerima BPR yang mempunyai berpendapatan bulanan RM1,000 dan ke bawah bakal menerima bayaran tambahan sebanyak RM500. 


Beliau juga telah memberikan satu kenyataan berkenaan bantuan ini melibatkan peruntuk berjumlah RM1.2 Bilion yang dapat memberikan manfaat kepada 2.4 juta penerima antara adalah di bawah Program Strategik Pemerkasa Rakyat Dan Ekonomi (PEMERKASA) yang bertujuan untuk meringankan beban penerima yang hilang sumber pendapatan. 

 BANTUAN RM500 DIBAYAR SECARA “ONE-OFF”

  • Bantuan RM500 akan dibayar secara “one-off” bagi penerima golongan B40 yang hilang sumber pendapatan
  • Bantuan tambahan sebanyak RM500 akan diberikan kepada penerima BPR yang berpendapatan RM1000 dan ke bawah. 

PENERIMA YANG LAYAK 

  • Berumur 21 hingga 60 Tahun

TARIKH PEMBAYARAN 

  • Jun 2021 

    In-article ad unit to be placed in the middle of the article:

CARA MEMBUAT PERMOHONAN

  • Bantuan sebanyak RM500 yang dibayar secara “one-off” tidak melibatkan sebarang proses pendaftaran permohonan
  • Pengesahan kehilangan yang sumber pendapatan dan semakan silang dibuat menerusi sistem Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM) , Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO) dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) 
  • Individu berstatus bankrap juga akan diberi kelonggaran untuk membuka akaun bank secara dalam talian bagi memudahkan mereka menerima bantuan kerajaan melalui permohonan e-mel kepada Jabatan Insolvensi yang mentadbir kes mereka.

64 Comments

  1. Cadias May 28, 2021 at 4:59 pm

    Jadi Klu mcm sya skrg ni x berkerja'…. tiap2 hari kais pagi mkn pagi. Kerja kampung pun dpt dlm Rm200 Sebulan. (itu pun klu ada org bwa kerja. Klu x ada) jgnkn Rm200. Rm 50 pun ssh nk dpt… Jadi jumlah yg sya dpt. RM1K @ RM500? X Faham.

    Reply
  2. Unknown May 29, 2021 at 5:18 am

    Saya diberhentikan kerja oleh kilang pada waktu 16/10/2019 sampai sekarang jadi pendapatan sy tiap-tiap bulan pun kosong.sy hari kena pergi klinik makan ubat TiBi, sekarang sy tak ada wang untuk isi minyak pergi makan ubat jadi saya akan berhenti keklink makan ubat lagi.sebelum ini sy mohonlah bantuan dari BPR dan juga JKM boleh diluluskan,sy betul2 didalam keadaan yang banyak susah.minta tolonglah sy.

    发自我的荣耀手机

    Reply
  3. Unknown May 29, 2021 at 5:19 am

    Saya diberhentikan kerja oleh kilang pada waktu 16/10/2019 sampai sekarang jadi pendapatan sy tiap-tiap bulan pun kosong.sy hari kena pergi klinik makan ubat TiBi, sekarang sy tak ada wang untuk isi minyak pergi makan ubat jadi saya akan berhenti keklink makan ubat lagi.sebelum ini sy mohonlah bantuan dari BPR dan juga JKM boleh diluluskan,sy betul2 didalam keadaan yang banyak susah.minta tolonglah sy.

    发自我的荣耀手机

    Reply
  4. Hafizi May 30, 2021 at 1:17 pm

    Fasa 2 yg xlulus…knpa tidak dipercepatkn utk kemaskini..so diorg pom memerlukn batuan sptutnya kena captkan kasian diorg. Ke diorg bkn manusia.

    Reply
  5. Cadias May 30, 2021 at 2:10 pm

    Harap bersabar

    Reply
  6. Radie May 30, 2021 at 10:42 pm

    Saya di berhentikan kerja pada 03/12/2020 Sebab Sakit Paru-paru berair dan telah di rawat,, doktor telah membuat pemeriksaan pada air dari paru-paru saya,, saya di sah kan menghidap penyakit TIBI,, pergi klinik setiap minggu untuk ambil ubat,saya hanya sebatang kara dan tiada sumber pendapatan,, tolonglah saya tuan..

    Reply
  7. Anonymous May 30, 2021 at 11:23 pm

    Sy muhammad safar bin mohd zuki 880928025095..telah diberhentikan kerje pemandu lori disebabkn pkp… Majikan xdapt nk bayar gji… Disebabkn xbanyak job.. Sy dh kawin dn ade 4 orang ank… Mohon bantuan one off rm500
    162106722433
    maybank
    Muhammad safar bin mohd zuki
    01117785979

    Reply
  8. Unknown June 1, 2021 at 3:34 am

    Mcm mana ambil duit kalau tiada account bank

    Reply
  9. Elyzaqaleesya June 3, 2021 at 2:54 am

    saya ni kehilangan kerja dan saya kehilangan sumber pndapatan saya,dengan sewa dengan tangongan anak..saya seorang ibu tungal..harap saya perlukan bantuan untuk menangong saya dan anak2 saya sekarang…

    Reply
  10. Unknown June 3, 2021 at 3:22 pm

    Boleh semak xagy gkp

    Reply
  11. Anonymous June 3, 2021 at 5:13 pm

    Sy sudah lame xberkerja skrg..3 tahun lepas xsilap slepas blku kemalangan sewaktu balik kerja ..smpai skrg sy masih xberkja dsbbkn masalah penyakit skrg lagi tambah sush nk cri kerja…harap kerajaan fhm derita luahan hati rakyat skrg…smua org termasuk sy faham ….ekonomi kita tgah mnurun dsbb wabak covid19 skrg…rakyat fham pergobanan kerjaan kita buat …sy dan org2 lain hargai pergobanan kerjaan kita…harap2 bantuan ni dpt scepat mugkin uutkk menapung dri sy dgn kuarga sy utk bbelanja bantuan dri kerjaan bg sy bersukur dan brdoa agak kerjaan2 dan smua pihak kerja hadapan bertuku lumus hadapai smua pnyakit sy tupang bangga dgn pergobanan …sy cume harap bantuan kerjaan ni je utk hidup utk mmbelanja utk bebebrpa hari

    Reply
  12. wawa June 3, 2021 at 6:05 pm

    klau mcm sy..gaji xjln start 24/05/2021 smpai 14/06/2021..tpi bos ckp die akn byr socso n kwsp mcm biasa..mcm mne pulak,boleh dpt bantuan ke tak..gaji tuk bulan may sudah dipotong 7hari sbb tidak berkeje…

    Reply
  13. Pencakartanah June 3, 2021 at 6:54 pm

    Teruskan lah i-sinar 2.0,
    Sedangkan pkp ada 3.0
    Tolong lah teruskan i-sinar

    Reply
  14. Pencakartanah June 3, 2021 at 6:55 pm

    Teruskan lah i-sinar 2.0,
    Sedangkan pkp ada 3.0
    Tolong lah teruskan i-sinar

    Reply
  15. Pencakartanah June 3, 2021 at 6:55 pm

    Teruskan lah i-sinar 2.0,
    Sedangkan pkp ada 3.0
    Tolong lah teruskan i-sinar

    Reply
  16. Unknown June 3, 2021 at 10:28 pm

    Pndptn sy pn dh x mnntu skrg ni..lg dgn sewa rumah,api,air kprluan harian..semua sy yg tnggung..sy seorg ibu tunggal..nsb la skrg ni ank2 tak brsekolah..klu tak..lg bnyk yg sy akn tnggung..ank2 nk bntu sy pn..pndapatan mereka pn dh tak mnentu skrg ni..sy hrp kerajaan dpt bri prhatian dlm prkara ini..trmksh

    Reply
  17. Lolita June 3, 2021 at 10:48 pm

    Xcuba pergi perkeso. Dlu ada bt caruman perkeso x? Mcm2 boleh bantuan kalau mencarum.

    Reply
  18. Lolita June 3, 2021 at 10:50 pm

    Masa keje dlu ada bt caruman perkeso x? Kalau ada g sana ada mcm2 bantuan n pampasan boleh dapat. Insyallah

    Reply
  19. azie awang June 3, 2021 at 11:29 pm

    Saya diberhentikan kerja 9/3/2021…dan setelah buat semakan disocso, compony xbyr caruman setahun sedangkan kami bekerja macam biasa..dan pihak socso setelah menyiasat,,membayar pampasan rm1400..kini saya kerja part time kat compony lama..start 7 april 2021…gaji dlm 3ratus lebih shj..utk bln mei blom dapat lagi..so harap dapat lah bantuan one off ni..
    Terima kasih

    Reply
  20. Ammir Anuar June 4, 2021 at 3:34 pm

    Awak cuba mintak bantuan dgn perkeso di bawah SIP untuk elaun mencari pekerjaan,, kot2 dapat

    Reply
  21. a/i June 4, 2021 at 7:57 pm

    Assalamualaikum.sy nk Tanya..brkenaan fasa 2 yg tertiba Tak Lulus..sdg kn memerlukn??kta klau yg dh pnh dpt brim,bpn xprlu update ..tgu fasa dua xmsk2 tgk2 gagl kredt.ada yg boleh nnti brkenaan ni Tak??#penceranhan Dan bantuan ��

    Reply
  22. Unknown June 5, 2021 at 2:06 am

    kalau macam saya dapat juga ka….saya ada seorang anak ..tapi tiada suami…dan saya berkerja di kedai separti kiosk2 secara part time….saya nak buat bantuan untuk ibu tunggal…tetapi sangat susah sebab banyak sangat nak kena pergi….dan nak kena cop….harap2 dapat lah bantuan ini….

    Reply
  23. Nurul June 5, 2021 at 4:23 am

    SebernArnya sy cuma keadaan pulih sperti dhulu. Dan sy mahu berkerja.. blh bgi sy peluang utk berkerja.. sbb sy rasa bantuan xmencukupi sbb byak yg perlu tanggung.. sbb sy mahu rentas negeri

    Reply
  24. Unknown June 5, 2021 at 3:08 pm

    Boleh mohon dekat mysalam untut buat tuntutan skt..jika layak boleh mohon .jika xlyk xleh mohon..tq

    Reply
  25. K June 5, 2021 at 4:01 pm

    Abis dari mula pkp diberhentikan kerja . Sebab nye kontrak da tamat . .tanya kenapa tak sambung bukan sy barubkerja . .cuma sy berhenti sbb anak sunat mereka tak beri sy cuti utk jaga anak sy . . Then after 2month sy masuk balik . . Baru dia beritahu seba. Ekonomi makin merosot dan order tak banyak . Terpaksa tamat kan kontrak ypekerja yg dah tamat . . Lepas dari ti ada 1 tempat kerja nie . . Dia tanak buang kita . Tapi dia beri kita pressure everyday . . Bila silap dijerkah marah kita malukan kita depan staff ramai² . . Hari2 kene macam tu mental pon tak kuat . . So decided kita sndiri letak notis . . Macam tu dapat jgk ke tak ye

    Reply
  26. Unknown June 13, 2021 at 7:16 am

    Saya subramaniam 821029025833 ..telah diberhentikan kerje pemandu lori disebabkn pkp… Majikan xdapt nk bayar gji… Disebabkn xbanyak job.. Sy dh kawin dn ade 4 orang ank… Mohon bantuan one off rm500
    106230002049
    maybank
    0102760988

    Reply
  27. Wannsmith June 14, 2021 at 2:04 pm

    Macam mna klau yg umur 20 bujang berdikari sendiri yg tiada kerja apa yg kami dapat tolong pertimbangkn laaa

    Reply
  28. Wannsmith June 14, 2021 at 2:08 pm

    Saya Mohd Riduan Hajim umur 20 berdikari d tempat org takde kerja sb lockdown takde nak pekerja bayar sewa pun tak lepas apa lagi belanja makan sya memohon bantuan on off RM500
    160045472354
    mohdriduanhaji
    Maybank

    Reply
  29. Khai June 15, 2021 at 1:29 am

    500 bongok

    Reply
  30. Anonymous June 15, 2021 at 6:59 am

    Saya mak bapak tak ada saya cuci mangkuk Saya tinggal dekat hospital Saya dari tinggal dekat hotel semak tak ada adik-beradik apa pun tak ada tinggal saya satu orang saja makan pun susah sekarang saya tak ada kerja Nama saya langsung tak ada duit kena bayar water punya duit tidak cukup890408015968
    0174301446

    Reply
  31. Unknown June 15, 2021 at 1:47 pm

    Knp sy xlayak mohon BPR walhal sy hnya seorg security,lagi pulak sy ibu tggal punya 1ank dan 100% warganegara🤔🤔

    Reply
  32. zack June 15, 2021 at 5:42 pm

    truskanlh i sinar 2 dn mohon dluluskn sb sya pn dh tk blh nk kja sb dok sakit yg mmrlukn mkn ubt hari2 dn slalu jmpa doktor pakar…

    Reply
  33. Hudson June 20, 2021 at 2:01 pm

    Macam mana pula kalau bpr atas nama saya.saya umur 20,suami umur 34,suami kerja kampung,sehari pendapatan dia dalam rm30 sahaja,tapi bukan setiap hari dia ada kerja.kalau buah ada,ada lah kerja dia.anak 2 orang,umur 2tahun 10bulan dengan 1tahun 3bulan.adakah saya layak untuk dapat bantuan one off macam ni?mohon pencerahan

    Reply
  34. Nurul June 25, 2021 at 5:42 am

    Stress nya la haii ..bila pikir pasal duit dan hutang..bila la nak habis semua ni.. sy nk kerja laaaa… tlg laaa…

    Reply
  35. Unknown July 6, 2021 at 3:02 pm

    Nma apa..umur brapa skrang dimana

    Reply
  36. Azmir July 6, 2021 at 7:20 pm

    saya diberhentikan kerja pada 2019 setelah muncul gelombang covid-19, saya tiada pendapatan dan susah untuk mendapatkan pekerjaan, dan pendapatan berkurangan disebabkan bayaran bulanan seperti bilik sewa, belanjawan isi dapur bulanan, belanjawan pendidikan bulanan dengan tanpa duit sara hidup bagi golongan seperti saya yang sedang melanjutkan pendidikan kemahiran dan ia sangat tidak mencukupi. harap pihak tengku zafrul dan tan sri dapat menilai semula kenyataan berkenaan bantuan ini yang melibatkan peruntuk berjumlah RM1.2 Bilion yang dapat memberikan manfaat kepada 2.4 juta penerima antara adalah di bawah Program Strategik Pemerkasa Rakyat Dan Ekonomi (PEMERKASA) yang bertujuan untuk meringankan beban penerima yang hilang sumber pendapatan. akan tetapi pemberian pada saya yang sepatutnya RM500 adalah untuk golongan B40 akhirnya tidak ditepati.. saya hairan.. mengapa saya mendapat RM100 sahaja.. 😔

    Reply
  37. Unknown July 8, 2021 at 2:14 am

    Kata bagi one off rm500 tu … klau individu bujang yang bekerja sendiri dapat ke?…sbab sy ni dah dekat tiga bulan tak boleh keluar buat kerja… dari sebelum raya sampai la kehari ini… sewa rumah nak kena byr…bil electric dan air pun dah dekat 3bulan…mana nak mkn lg

    Reply
  38. Mary July 9, 2021 at 1:12 am

    Saya berkerja di johor disebabkn Ada masalah peribadi terpaksa balik kampung Sabah pada 6/01/2021 setelah selesai pengubumian Saya hendak kembali kerja di johor tetapi pengumum pkp & tidak dibenarkan rentas negeri sehingga 4bulan tiada pekerjaan masih juga tidak d benarkan rentas Saya terpaksa berhenti kerja Dan mengganggur sehingga sekarang 😔

    Reply
  39. BLACK JOKER July 13, 2021 at 1:35 pm

    Aku ni lagi BPR tak dpt.bila tengok status tak lulus.dah buat rayuan pon masih status tak lulus juga pelik juga aku tengok kn.

    Reply
  40. BLACK JOKER July 13, 2021 at 1:37 pm

    Yg ada anak mmg lulus.macam aku ni tak ada anak lagi dh berkawin apa cerita ek…pilih bulu ke apa kerajaan sekarang ni.

    Reply
  41. Unknown July 13, 2021 at 1:54 pm

    Sekarang ni betul2 tertekan
    Kerja tak ada l.pulak MCM Sya kerja contrak ada kerja baru ada gaji tak ada kerja tak ada gaji dan berapa lama tak kerja da sampai dua bulan sda ni
    Tanggungan ada nak kena bagi makan rumah nak kena bayar sewa air api nk kena bayar

    Reply
  42. Budak Merantau July 13, 2021 at 5:16 pm

    This comment has been removed by the author.

    Reply
  43. Elyzaqaleesya July 14, 2021 at 6:18 pm

    saya ibu tungal kepada 4 anak,memohon bantuan 500,atas sebab saya di beri cuti tanpa gaji oleh majikan.

    Reply
  44. Unknown July 15, 2021 at 2:13 am

    ahhh tipu lh..sy umur 31th,hilang sumber pendapatan dari start pkp,dari dlu keje xde potongon kwsp gaji hari smnjk pkp baru2 ni mmg terkesan ,satu apa lancau pun x dpt,sembang kari punya bantuan sial,skg hanya menunggu tarikh luputnya nyawa dan badam yg x bermaya di sebabkan xda mkn…kerajaan BUTA,,

    Reply
  45. Unknown July 15, 2021 at 2:18 am

    fuck off fuckingshit bullshit ,KERAJAAN GAGAL PUIIIIIII,ONE OFF KEPALA BAPA KAU..PILIH BULU…SKG DAH BULAN7 SATU APA PUN TARAK .APAKAH JAHANAM PUNYA PERUUNTUKAN YG SINGGAH DI POKET2 MEREKA YG X BETANGGUNGJWP DAN BERHATI KAN BINATANG..DASAR MANUSIALLLLL FUCK YOU BICTH!!!!!!!!

    Reply
  46. Mohd hanisham July 16, 2021 at 8:50 pm

    Saya setuju agar di terus kan supaya dapat diringgan kan beban yg di tanggung rayat sekarang

    Reply
  47. Unknown July 24, 2021 at 3:57 pm

    Nak tanya bila boleh dpt…sbab smpai skrg pun tak de…atau cuma bg harapan je dekat rakyat…..kami ni dah terlebih putus pendapatan…

    Reply
  48. Unknown July 26, 2021 at 7:09 pm

    Xdapat2 pon..betol ka bohong nii.. jgn penyakan rakyat…✌️✌️✌️

    Reply
  49. Jass August 3, 2021 at 10:23 pm

    Saya di berhentikan kerja sudah 2 tahun.Saya tiada pendapatan setelah itu

    Reply
  50. Unknown August 8, 2021 at 1:21 pm

    Macam Mana mau memohon tu..

    Reply
  51. Unknown August 11, 2021 at 4:07 pm

    Saya dh xkerja hampir 2tahun dan duit epf pn perkeso boleh tgok bulan akhir sy mncarum,dn pernah jgk majikan x bg duit rm600 smua ye majikan yg dapat hanya memohon tp duit tak smpai kepada pekerja,rase ye byk bntuan lg yg layak kenapa smpai skrg bantuan rm500 yg khilngan pekerjaan tu tak jgk layak,lgpun smua data yg sahih perkeso ckup jelas meneliti data seseorg yg betoi2 kehilangan pekerjaan tapi ape yg saya terima seolah2 mcm sy ni tak layak..kerajaan hnya cerita segala bantuan tp indah kabar dr rupa..kat mana nk mohon segala bantuan yg seharus ye sy layak ye.

    Reply
  52. Unknown August 14, 2021 at 5:06 pm

    Yang bujang tak kan dapat rm200 je ….

    Reply
  53. Jass August 28, 2021 at 7:00 am

    Saya kehilangan kerja hampir 1 tahun suda.Dan pendapatan pun tiada.Takkan 200 je tambahan?

    Reply
  54. Unknown September 23, 2021 at 2:04 pm

    Bila no bagi nye….aq ni dh hmpir 3 tahun x bekerja…..bila nk bekerja faktor usia….klau x faktor usia sebab kesihatan aq…tulang belakang aq ada masalah…..dah tu ada bantuan….bgi ler cepat…..aq seorang bapa tunggal…..ape pon xde ..cuma yg ada ibu….ibu dan kakak aq yg oku…..2 org ni la yg aq jga buat masa ini……kakak aq yg oku…xmmpu menguruskan dirinye…..ni lah orangnye yg mengurusakan….ibu aq pula mata dah kurang nmpk……aq xde pendapatan…mcm mne aq nk menyara kedua2 org ini…mohon la pihak kerajaan kaji kes2 mcm saya ni……rase nye ramai juga yg senasib dgn sy cuma mereka x tahu macam mne dan ke mqna nk dituju….mohon pada pm baru kita ni Datok Seri Ismail Sabri Yakcob
    Saya dh cuba bekerja sebelum ni….tapi tulang belakang saya sakit sampaikan sy xbole nk bngun…sampai kan ibu sy ckp….xpayah la kje…kita mkan la ape yg dapat…..tapi sy seorang anak lelaki……ay ada 4 kakak dan sy sorang lelaki….tunggungjawab sy ni….tapi keadaan sy x mengizinkan…harap Datok Seri Ismail Saberi Yakcob dapat meneliti permohonan saya ni……t.kasih

    Reply
  55. Unknown October 15, 2021 at 7:06 am

    Klu yg tiada pendapatan lngsung ni boleh dpt?

    Reply
  56. Unknown October 17, 2021 at 7:48 pm

    Bln ogos aku dpt tapi bln ini lagsung x dpt tolong check msk duit dlm akaun ini nom akau aku 6442462003

    Reply
  57. Unknown October 23, 2021 at 7:04 am

    Saya langsung tiada pendapatan sdh skrang…mohon dpt bantuan one-off..

    Reply
  58. Cadias October 23, 2021 at 7:23 am

    Esok. Atau esok lusa… Umumkn sekali lagi ye… Kalau sekadar diumumkan sahaja baik x payah la… Tarik pembayaran Jun 2021…. Skrg dah bln octber…. 🤔🤔

    Reply
  59. Unknown November 20, 2021 at 9:18 am

    Hari2 Asyik post benda yang sama saja
    Kesian la org2 yg btul2 memerlukan bantuan tu

    Reply
  60. Unknown November 28, 2021 at 8:21 am

    Ckp elok sikit bos..tak salah dia betanya tu..sopan santun la sikit..org tua x ajar sopan santun?

    Reply
  61. hafizan December 29, 2021 at 7:26 am

    bila punya berita nie… ulang saja…🤦🏼🤦‍♀️🤦🏾‍♀️🤦🏻🤦🏽🤦🏻‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏽‍♀️🤦🏽‍♀️🤦🤲🤲🤲

    Reply
  62. Unknown December 29, 2021 at 7:53 am

    Balik² ini tipu saja

    Reply

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *