Bantuan Tambahan Kepada Penerima BPR Dan Golongan B40 Sebanyak RM500


 

Kuala Lumpur : Perdana Menteri iaitu Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan menerusi PEMERKASA bahawa golongan B40 layak untuk menerima bantuan sebanyak RM500 secara “one-off” . Selain itu , bagi penerima Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) yang mempunyai pendapatan RM1,000 dan ke bawah akan menerima bantuan sebanyak RM500 bermula Jun ini. 


Tan Sri Muhyiddin Yassin juga ada mengatakan bahawa bantuan kewangan ini melibatkan peruntuk sebanyak RM1.2 billion dan dapat memanfaatkan kepada 2.4 juta penerima . Bantuan ini adalah di bawah Program Strategik Mempekasa Rakyat dan Ekonomi (PEMERKASA) untuk golongan yang hilang sumber pendapatan. 

BANTUAN BERJUMLAH RM500

  • Bantuan sebanyak RM500 akan diberikan kepada golongan B40 yang hilang sumber pendapatan 
  • Bantuan tambahan sebanyak RM500 akan diberikan kepada penerima BPR yang mempunyai pendapatan RM1,000 ke bawah. 

TARIKH PEMBAYARAN 

Tarikh untuk pembayaran ini dijangka akan dimasukkan ke dalam akaun penerima BPR & golongan B40 yang layak masing-masing pada : 

  • JUN 2021 

TATACARA MEMBUAT PERMOHONAN 

  • Bantuan sebanyak RM500 akan dibayar secara “one-off” tidak melibatkan pendaftaran permohonan 
  • Pengesahan kehilangan yang sumber pendapatan dan semakan silang dibuat menerusi sistem Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM) , Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO) dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) 

44 Comments

  1. Unknown April 20, 2021 at 2:12 pm

    Kenapa i listari tak penuh masuk akaun bank….

    Reply
  2. Mala April 21, 2021 at 5:50 am

    Ye betul nape

    Reply
  3. Anonymous April 29, 2021 at 9:53 am

    SAYA MOHD AZLAN
    2 TAHUN TIDAK KERJA 2 ANAK
    1 SEORANG ISTRI

    SAYA DAN SEKELUARGA MEMOHON KPADA KERAJAAN …

    PUBLIC BANK
    6928016713
    MOHD.AZLAN
    BERASAL DARI SABAH

    Reply
  4. Anonymous May 11, 2021 at 10:28 am

    Rm.500 saya tak dapat 500 Saya kerja dekat titi mangkuk duduk Saya duduk hotel Saya memang bapa tak ada tinggal saya satu orang saja mana bapa sudah mati saya memang bujang tak kahwin lagi

    Reply
  5. Anonymous May 11, 2021 at 10:29 am

    Saya memang tak tahu baca Saya pun sembang dalam mi sedap tak sembang tapi tak tahu baca Saya tak pernah bersekolah

    Reply
  6. Unknown May 11, 2021 at 9:36 pm

    Salam..saya seorang duda..33thun..dh di berhenti kan kerje slamA 5bulan..hidup sendri..xde ahli keluarga..kew apew pon….dah lah bpr tibe2 jdi x llulus fasa k2..fasa1..ok jew…ingt org2..yg mcm kami..niew..xperlu kan perbelanjaan kew..pk lah..kalau rase nak bnntu rakyat perlu kew..ade yg lulus ade yg x lulus…jadi..pakre niew..sbnar nyew nk bgi rakyat lgi tambh susah kew….kmi warga fakir mcm niew..bkn mcm korang…duit sentiasa ade jew..makn tu ase xpnah miss kot..pk lah..jagn nak tmbah beban rakyat lgi lah.. Ckup lah gre2..pkp ramai yg di berhenti kerja..dn xde sumber pendapatan..sperti sdia kala smasa bkerje…korang dok dlm ofis..boleh lah…pusing kanan pusing kiri duit sentiasa msuk je..kami niew rakyat jdi apew..mati kebuluran..akibat kaedah yg korang cube..lakukan tu pkp apew bagai….apew funtion nyew. .tetap ade yg mati

    Reply
  7. Unknown May 11, 2021 at 9:40 pm

    Jgn pelik..andai seglintir nasib cm kami niew…ade yg sngup berhutang dengn ah long tau..so…korang sbgai ahli2..goverment…boleh lah goyang kaki..bgi ank bini cucu cicit boyot..pon…xabis duit korang. Tu..tpi kami
    ..nk mkn pon..meratap tau x

    Reply
  8. Anak Malaya May 11, 2021 at 10:48 pm

    Salam…saya pun sama jugak mcm awak….tiba2 fasa 2 tak lulus…dari mulanya BRIM(2016) sampai bulan Feb 2021(fasa satu) semuanya lulus…tiada apa2 perubahan maklumat pun…tapi fasa 2 ni pulak Tak Lulus….kononnye akan membuat penelitian dgn KWSP dan LHDN utk memastikan kelayakan..
    Woi…bahlol…saya sejak PKP 1 diberhentikan kerja dan sampai skg belum dapat kerja lagi.. .mangkok mana yg cek tu…buta ke?

    Reply
  9. Unknown May 15, 2021 at 4:15 am

    Aku nk tnya skit…npe brim dan bpn aku dpt bantuan…ble tukar bpr aku x lulus ya….

    Reply
  10. Unknown May 16, 2021 at 3:16 pm

    assalammualaikum.. saya telah kehilangan pekerjaan hampir 12thn,ada isteri dan anak2 masoh besekolah 3orng.. mohon kerajaan memberi sumbangan ..
    mohd hanif bin mohamad
    maybank 162357389439..
    saya harap bantuan sangat2…
    terima kasih .

    Reply
  11. Unknown May 25, 2021 at 3:45 pm

    Assalamualaikom..gara2 pkp sangkot semua komitmen sy…harap anda2 semua bantu la sy rm1 sorg pn jdla….sape2 yg bantu sy ucap ribuan terima kasih….1510 7137 4507 maybank……semoga anda semua di limpahi rezeki yg melimpah ruah….aminn ya Allah

    Reply
  12. Unknown May 26, 2021 at 2:39 am

    Steven A/l Anthony
    SAYA DAN SEKELUARGA MEMOHON KPADA KERAJAAN …RM.500
    Saya ini bujang Saya ini OKU Baru I Dah berti kerja keluarga Ada Ibu 1 brother 3
    Dekan saya 1 brother saya 1
    Lagi OKU JUKE ..brother 3 orang take Kerja juke sumuva
    5 orang Ada dakat Rumah saya Ibu Dah Umur 66 tahu
    BSN
    0120041100012193
    Steven a/l Anthony
    Terima kasih

    Reply
  13. Maha May 29, 2021 at 2:02 pm

    Assalamu'alaikum , dan salam sejahtera..

    Sy nak tanya, mcm mn nk kemas kini BPR y, sbb suami sy sakit komplikasi , n skrg ada kat ICU , dulu apply gaji Rm2500 ke bwh , skrg dh 6bln suami xkerja , sbb sakit.. sy dh try MySalam, tp xlayak.. 😔

    Reply
  14. Unknown May 29, 2021 at 2:03 pm

    Assalamualaikum..saya penerima bpn tp tidak layak plk utk bpr,mohon pihak yg bwajib dpt pertimbangkan semula sb gaji setiap bulan dipotong mcm mana nk survive utk PKP 3.0 ni..terima kasih byk

    Reply
  15. Unknown May 29, 2021 at 3:28 pm

    Da 8 bulan da ta de keja..
    Malang sungu perantawan mcm ni

    Reply
  16. Unknown May 29, 2021 at 3:29 pm

    Da 8 bulan da ta de keja..
    Malang sungu perantawan mcm ni

    Reply
  17. Unknown May 29, 2021 at 3:29 pm

    Da 8 bulan da ta de keja..
    Malang sungu perantawan mcm ni

    Reply
  18. aziema May 30, 2021 at 7:33 am

    Maaf la nak Tanya.. Tuan xkan xde usaha nak kerja lain selain tggu bantuan kerajaan..

    Reply
  19. Hafizi May 30, 2021 at 1:12 pm

    fasa 2 yg xlulus dan knapa tidak boleh kemaskini awl spatutnya kena captkan utk kemaskini diorg yg xlulus fasa2 pom mangsa covik dan memerlukn batuan jgk.

    Reply
  20. Unknown May 30, 2021 at 2:45 pm

    12thn x keje,xde cuba cari keje ker, emmmmmmm……
    Nampak sangat duduk bawah pokok PALAS ni,tu jd 12 thn dok saje,pas2 bini yg keje plak ker, untung laaa…

    Reply
  21. Unknown May 30, 2021 at 2:57 pm

    Yang bukan oku tu kenape x cari keje,Sampai 5 orang lelaki duduk 1 rumah, semua x kerja.
    Nampak sangat yg bkan Oku tu Pemalas semua,ada duit sikit, minum sampai mabuk,kerja malas,nak jadi biawak hidup,semua nak suruh orang bantu rm.
    P00rah……malas punya olang…

    Reply
  22. Anonymous May 30, 2021 at 4:50 pm

    Saya makan pun tak ada duit saya duduk seorang mak bapa tak ada sudah mati satu hari saya punya gaji RM30 Saya kerja cuci mangkuk Saya belum kahwin lagi Saya pun tak ada tolong sama saya saya punya umur 30 sorry saya punya umur 32 saya ni bujang lagi tak kahwin lagi tak ada anak lagi saya duduk dekat water saja international terasa duduk Saya mahu lepas kadang adik beradik siapa pula dah belum kahwin lagi saya pun minta sedekah dekat orang makan duit tak ada bayar bilik pun tak ada saya duduk test saja sudah 600 saya kena bayar hotel punya duit you orang tahu tak orang minta dekat saya duit pun tak ada saya punya tak ada ke orang sedekah sampai sekarang saya tak makan lagi saya pernah tolong sama saya tak gemuk pun tak ada tolong sama saya

    Reply
  23. Unknown May 30, 2021 at 11:26 pm

    duit yilekkk… sebab tapis mcm org bodoh.. umum bantuan kononnya nk nmpak prihatin..

    Reply
  24. Nurul May 31, 2021 at 3:01 pm

    Assalamualaikm.. sy bkn xmahu bantuan.. cuma mahu keadaan pulih seperti dhulu kala.. dan mahu berkrja untuk sara diri dan keluarga.. xmahu asyk nk bantuan je.. ase mcm xckup untk keprluan dan hutang2 mahu dibayar

    Reply
  25. Cadias June 9, 2021 at 5:09 pm

    Balik-balik dibagi tau akan dicredtkn Jun ini… Sekarang dah bln Jun pula… Tp x masuk-masuk???? 🤔🤔🤔🤔

    Reply
  26. Unknown June 10, 2021 at 12:19 am

    Saya nak tanya .kenapa saya tak di luluskan mendapat bpr sedangkan selama ni saya dapat .saya pun mempunyai tanggungan lagi dua anak bersekolah

    Reply
  27. Unknown June 10, 2021 at 12:21 am

    Apa kerajaan pada hari ni tidak prihatin kepada golongan demikian

    Reply
  28. Unknown June 10, 2021 at 12:56 am

    kalo nak keadaan seperti sedia kala banyak2 lar berdoa pada Allah.. bersyukur lah kerajaan dah bagi bantuan untuk kita semua..lulus ke tak lulus tu semua atas rezeki.. syarat untuk memohon pon da tulis..

    Reply
  29. Jingan June 10, 2021 at 5:45 am

    hari tu Saya mendapati tahu saya tak layak mendapat BPR untuk bulan mei , kerana pasangan adalah penerima GKP.. tapi waktu sekarang GKP pun belum masuk lagi..
    Mengikut syarat penerima GKP 1, 2 ,, memang layak selayakknya untuk menerima GKP.
    "BPR tak dapat, GKP pun tak dapat."

    Reply
  30. Unknown June 10, 2021 at 5:52 am

    Sy ibu tunggal anak 7..utk fasa1 sy lulus bpr. Knp fasa 2 sy xlulus..dan mengapakah klu atas nama sy xlulus, mengapakah pemberian kepada anak-anak pon sekali disekat..

    Reply
  31. Unknown June 10, 2021 at 7:32 am

    Bla dpt bpr rm500

    Reply
  32. Unknown June 10, 2021 at 8:36 am

    300 untuk beli smartfon yes cuma hantar yes punya sim card sja …m.apa smartfon bayang pun x nampak langsung..

    Reply
  33. Unknown June 21, 2021 at 3:12 pm

    Assalamualaikum,,,saya mau tanya,kenapa BPR kami d sekat tidak d luluskan?sedang kan sebelum ni kami terima BPR setiap kali pihak kerajaan bagi bantuan BPR ni?!Alasan (Penerima GKP)..Tetapi bukankah GKP itu bantuan utk perniagaan kami yg tidak dapat berbuat apa² sepanjang PKP ini d laksana kan?!Dan BPR itu pula bukan kah itu ada lah bantuan keperluan isi rumah?!!!Tolong lah pihak yg berwajib,kasihanilah kami😔…Rumah hanya menyewa😔 air,elektrik,kereta dan keperluan lain² mcm mana kami mau bayar😔..1 ribu itu hanya cukup bayar rumah sewa dan kreta😔..belanja dapur kami mau bali pakai apa?!!!

    Reply
  34. Unknown June 21, 2021 at 6:31 pm

    Saya nk mintak bantuan 500
    7075143809
    Cimn
    Mohamad razi bin mohd sufian
    Nk mkn pon susah

    Reply
  35. King June 21, 2021 at 7:52 pm

    This comment has been removed by the author.

    Reply
  36. King June 21, 2021 at 8:08 pm

    BsN 1415141000030956 mana2 individu yg mampu,moga dptlah sumbangkan ckit UTK anak2 sy 4org..bantuan yg dikongsikan,hanya Allah sahaja ble balas kan..Amin.

    Reply
  37. Unknown June 22, 2021 at 2:14 am

    我正在寻求帮助500,我有四个孩子在求学,丈夫现在又没工作,请政府赠捐。

    Reply
  38. Unknown June 22, 2021 at 11:00 am

    Knpa bantuan kerajaan ni susah sgt nk mohon , lgi satu org bujang jgn di anaktirikan sbb kami semua perlu Wang nk bayar mcm2 , nk beli mkn n minum , sewa beli serta lockdown ni sgt kejam

    Reply
  39. Unknown June 24, 2021 at 5:16 pm

    Mcm mana nak semak layak ke dpat bantuan 500

    Reply
  40. Unknown July 5, 2021 at 6:46 pm

    https://bpr.hasil.gov.my
    Masuk link ni..login in mcm chek status bpn..dgn..bpr tu
    Pas tu tingo kt bawah sekali ade tulis..borang prrmohonan
    Klick kt borang kemas kini..

    Reply
  41. Azrin b. Mat July 20, 2021 at 6:47 pm

    Salam, bpn 2.0 tak lulus, masa rayuan lhdn nak kan surat pengesahan cerai, pejabat agama tutup, bila bg tahu pd lhdn diorg pun x boleh buat apa2, mati ayat, xde jalan penyelesaian, Itu je yg boleh dibuat? Apa benda semua ni ha?? Klw jalan kerja yg hujung nya buntu, kami ni sbg rakyat lagi buntu.. Mana solution nya, X boleh guna plan A, adakan plan B, X boleh guna plan B, cuba plak plan C dan seterusnya sehingga permasalahan yg sememangnya bermacam ragam masalah dapat diselesaikan. Bukan nya bagi jawapan " kami tak boleh buat apa2 " dan boleh plak kata " klw BPN awk tak lulus, maka BPR dan seterusnya pun tak akan dapat " apa semua ni? Kenapa tak bagi kelonggaran dari segi dokumen penceraian atau status duda seterusnya sedang kan maklumat yg LHDN nak kan sgt tu ada dalam rekod pejabat agama dan boleh semak dgn diorg x perlu nak susah kan sya yg sedia susah sampai skrg ni

    Reply
  42. Unknown August 25, 2021 at 7:04 pm

    Itu tk dak apa pon senyap sunyi ja ni..bila tukar pm..hari ckp bulan 8 ni dh nk hbs bulan dh😢😢😢

    Reply

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *