Bantuan Kewangan Bulanan Unutk Keluarga Fakir & Miskin Di Bawah MAIWP Sebanyak RM300 & RM1000


 

KUALA LUMPUR :  Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) telah memberikan sumbangan kewangan untuk setiap bulan kepada keluarga fakir & miskin dengan jumlah sebanyak 21,556 keluarga. Bantuan ini akan memberikan manfaat kepada 21,556 keluarga yang akan menerima bantuan ini kata Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif (Operasi) MAIWP Mohd Nizam Yahya. 


Beliau juga ada mengatakan bahawa bantuan kewangan ini melibatkan peruntukan sebanyak RM131.39 juta zakat bagi setiap tahun untuk menghulurkan bantuan kewangan bulanan kepada keluarga fakir & miskin di negeri Kuala Lumpur , Putrajaya , Labuan . Keluarga yang layaka akan diberikan bantuan kewangan bulanan antara RM300 & RM1000. 

Pihak MAIWP  telah menggunakan pengiraan Had al-kifayah dalam menentukan sesebuah keluarga sama ada kategori asnaf fakir ataupun miskin. Oleh itu , penentuan bagi kategori asnaf fakir ataupun miskin tidak merujuk kepada sumber pendapatan semata-mata. Tetapi perkara ini akan diambil kira oleh Pihak MAIWP dengan merujuk kadar yang telah ditetapkan melalui jadual Had al-Kifayah. 

Kadar Had al-Kifayah perlu sentiasa disemakan bagi 2 tahun sehingga 3 tahun untuk memastikan kadar Had al-Kifayah sentaisa relevan dengan merangkumi peningkatan kos dalam kehidupan seharian. Di samping itu , Kadar Had al-Kifayah sentiasa juga perlu disemak agar memastikan agihan ini betul-betul tepat dalam keperluan asnaf fakir dan miskin. 

Beliau juga ada mengatakan bahawa seramai 10,200 keluarga miskin di Kuala Lumpur yang telah disenaraikan dalam sistem data e-Kasih. 

“Melalui secara keseluruhannya yang diperoleh , Pihak MAIWP telah menyediakan 30 skim bantuan  serta selain bantuan kewangan bulanan . Keluarga asnaf fakir & miskin juga layak untuk menerima bantuan . Contohnya , rumah sewa , perubatan , pendidikan kanak-kanak serta lain-lain lagi ” katanya dalam satu kenyataan. 

28 Comments

  1. Unknown March 18, 2021 at 2:27 pm

    Utamakan la kami yang tidak bekerja dan tiada pendapat untuk masa sekarang ini..hurm

    Reply
  2. Unknown March 19, 2021 at 12:56 am

    area sarawak ada juga ke.. saya dr golongan eB40 Ekasih.. saya baru di buang kerja dn suami tiada pendapatan tetap..

    Reply
  3. Unknown March 22, 2021 at 4:59 pm

    Kasihani la pd sy, sy sgt2 mmrlukn rumah utk keselesaan tmpt tgl sy n ank2 serta bantuan kewangan, trima kc

    Reply
  4. Unknown April 7, 2021 at 2:03 pm

    Macam mana nk apply

    Reply
  5. Unknown April 7, 2021 at 2:03 pm

    Macam mana nk apply

    Reply
  6. Unknown April 7, 2021 at 2:13 pm

    Selangor takde ke?

    Reply
  7. Unknown April 7, 2021 at 9:59 pm

    Mcmna nak mohon yea.. Sy di kwsn segamat johor

    Reply
  8. Unknown April 8, 2021 at 3:36 am

    Macam mana nak register

    Reply
  9. Siti April 9, 2021 at 6:47 am

    Alhamdulillah bantuan machine untuk asthma dah dpt.. Terima kasih maiw..tp bantuan utk bulanan tak dapat.. Mungkin borang yang suami isi tak lengkap..

    Reply
  10. Unknown April 15, 2021 at 2:14 pm

    Saya pun nk mohon..mcmna ya

    Reply
  11. Unknown April 30, 2021 at 4:44 am

    Saya pun nk mohon …macam mna ya

    Reply
  12. Unknown May 1, 2021 at 12:20 am

    Sy memerlukan wang dan tmpt tgl yg selesa,suami dh lme kne buang kje…hrpkn gji hr xckop…bntulh kmi ya…xbnyk sikit pon jd,lg2 nk raya….

    Reply
  13. Unknown May 8, 2021 at 6:06 pm

    Saya juga kini tidak lagi berkerja, sejak Feb 2021, kini raya makin dekat, dah 3 bulan saya tak bergaji, anak ada 4 orang . Nak minta bantuan macam mana ?

    Reply
  14. Anonymous May 11, 2021 at 6:26 am

    Saya kerja cuci muka mak bapa tak ada bujang ulis orang belum kahwin saya duduk dekat hotel saya Hamidah tak mahu ada orang sudah mati saya duduk satu orang saja cuci mangkuk satu hari gaji 30 umur saya 32

    Reply
  15. Bahtera merdeka May 13, 2021 at 12:15 am

    Sy dr batu pahat jhr. . Ibu tunggal kepada 5org ank… Sekerja security gaji sehari rm 50…. Sy harap dpt bantu kami🥺🥺. 017501529&2

    Reply
  16. Bahtera merdeka May 13, 2021 at 12:17 am

    Sy dr batu pahat jhr. . Ibu tunggal kepada 5org ank… Sekerja security gaji sehari rm 50…. Sy harap dpt bantu kami🥺🥺. 017501529&2

    Reply
  17. Anonymous May 17, 2021 at 12:07 pm

    Dari area sabah tolong dan dengar dari hati tuan²..0134101379 Sya harap Coll bole

    Reply
  18. Ikayusof20 May 18, 2021 at 1:51 pm

    Assalamualaikum saya dr Perak,nak memohon bantuan sedikit banyaknya kepada tuan dan puan,saya hendak membayar rumah sewa yg tertunggak,.bill api saya pun dekat rm700. Saya berharap sangat agar tuan dan puan dapat membantu.disebabkan covid 19 saya hilang punca pendapatan.sekian dan terima kasih.

    Reply
  19. Anonymous May 18, 2021 at 5:35 pm

    Saya tak ada dapat duit sebenarnya itu saja, 0174301446

    Reply
  20. zarul elzani May 24, 2021 at 11:10 am

    bagaimanakah caranya untuk memohon?

    Reply
  21. Unknown May 26, 2021 at 5:06 am

    Suami bekerja kampung buat welding jika ada order grill pintu atau awning dia akn tumpang bengkel Kwan dan tiada slip gaji. Gaji pun x menentu. Anak ada 4 org .Sy x bekerja anak yg sulung tengah sambung belajar di UKM minta bantuan tp x ada apa feedback pn. Anak no 2 kerja sambil belajar . Menengah 1 dan rendah 1. Bapak dan mak mertua tinggal sekali dan mereka tidak berapa sihat akibat darah tinggi .. sy tidak memohon apa bantuan dan saya ingin tahu bagaimana nak mohon adakah sy boleh memohon bantuan.

    Reply
  22. Isyamudin bin ishak June 10, 2021 at 2:22 pm

    Saya perlukan .bantuan untuk membayar bilik sewa dan perbelanjaan makanan di sbb kan kehilangan berkerja di rantau org saya dari sarawak jikalau ada yg sudi membantu saya pm no saya 01164331564 terima kasih semua

    Reply
  23. Lanz June 11, 2021 at 6:14 am

    assalamualaikum tolong bantu kami suami iatri tengah kesusahan sekarang kerana saya xboleh bekerja istri pulak sarat mengandung.. sekarang dh xda belanja rumah sewa pun dh tertunggak sekarang tiada pendapatan langsung harap jualan barang barang saja untuk beli makan.. kami org sabah sekarang tersekat di johor

    Reply
  24. Lanz June 11, 2021 at 6:14 am

    assalamualaikum tolong bantu kami suami iatri tengah kesusahan sekarang kerana saya xboleh bekerja istri pulak sarat mengandung.. sekarang dh xda belanja rumah sewa pun dh tertunggak sekarang tiada pendapatan langsung harap jualan barang barang saja untuk beli makan.. kami org sabah sekarang tersekat di johor

    Reply
  25. Unknown June 14, 2021 at 10:35 am

    Pandemik covid-19 telah menjejaskan teruk pendapatan saya. Apa yg merungsingkan saya sekarang ialah bayaran rumah sewa saya setiap bulan. Bagaimanakah cara saya boleh memohon bantuan membayar sewa rumah yg saya anggap kini amat membebankan saya? Harapan saya agar pihak tuan puan dapat membantu saya dlm perkara ini. Kerjasama pihak tuan puan dalam perkara ini amatlah saya hargai dan sanjung tinggi. Sekian, terima kasih.

    Reply
  26. zack June 20, 2021 at 12:12 pm

    askm tolong bntu sya isteri serta 4 orng ank ….3 msih dskolh rndah 1 yg msih bayi …sya mohon rumah yg blh sya serta ank bni dpt duduk dgn selesa sikit sb skrng ni pun dok mnumpng ats tanh arwah tok wife sya…dn sya mohon kebajikn untk ank2 sya yg bersekolh…dri segi bantuan brang2 mkn…kewangan sb sya pn mmng dh tk blh brkrja ats sb2 faktor kesihatan…wife pn tk brkrja sya harap dptlh tolong sya sekeluarga …trima kasih luahan orng miskin

    Reply

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *